lördag, april 29, 2006

Mer om Humlas miljö och katterna



Nordergravar, Visby Ringmur. backigt och vackert sluttande ner mot havet.

Avskilt så Humla kan springa lös och leka och nosa. Socialt med alla innerstadsbor som har hund.

Här går vi varje dag. Jag mätte Humla idag. 39 cm till manken. Det är tillväxt från ca 35 sen några veckor. Folk frågar men jag vet ej hur stor hon blir. Jag har läst 40-50 cm över manken.När skall hon sluta växa?

Idag är hon långbent och ser rolig ut. Men så söt. Luggen hänger snart ner över ögonen. Kroppsligt är hon en snabb och våldsam typ. Hon kastar sig gärna ner från soffan och springer fort fort och vill gärna nå allt utom räckhåll. En riktig buse är hon ibland.

Hon gillar plastleksaker allra allra helst en plastbägare hon fått. Sen har hon några mjukisdjur, en igelkott och en hund som hon bet sönder. En boll har jag köpt och den gillar hon att leka själv med. När vi är ute vill hon inte lek med leksaker då är det bara hundkompisar som duger.Humla har lite tuggben som hon gillar allra helst om jag håller i dem under tiden hon tuggar.

Humla är en godis hund. Hon vill hellre göra saker för godis än för lek.

Hur går det då med kattpojkarna?

De röda busarna jag kallar dom, som aldrig bott med en hund förr...som inte har något val...

Elliot på bilden här är en stor katt, faktiskt lika stor som Humla. En Maine Coon. Han är en känslig typ och gillar inte dunder och valpbrak , hastiga rörelser och konstigheter.

Han och Simson har mycket att vänja sig vid. Jag har varit allra mest orolig för att de ej ska kunna vänja sig men faktiskt...det har gått över förväntan. Jag har skärmat av min tvåa så att de får vara helt i fred i sovrummet. Kompostgaller och det står mot en skänk där katterna kan krypa under för att ta sig ut. Humla kan krypa under oxå men jag har försökt stänga av med några krukor.

(Nu kommer förresten Simson till mig där jag sitter vid datorn i vardagsrummet. Humla ligger och sover i hallen bakom gungstolen)

Så katterna är lite bevärade men verkar kunna försvara sig. Det är nog svårast för Simson 17 år, han är bara irriterad men Elliot verkar nyfiken oxå, han vet bara ännu inte vad han skall göra med Humla.

Den bästa bekräftelsen för mig att katterna ej far illa av detta är när jag går till dom och de är som vanligt, mjaar och spinner och beteer sig som tidigare. Och att de ligger hos mig i sängen på natten som förr trots att Humla ligger i en hage brevid!

Detta är en bild av Simson. Den skulle inte vara så mörk.

Inga kommentarer: